tisdag 25 mars 2014

Erik Ståhl - Jag njuter så länge jag varar

I torsdags kväll var jag och några vänner och lyssnade på Erik Ståhls föreläsning "Jag njuter så länge jag varar" i kulturhuset i Hässleholm. Erik föddes med Wiskott Aldrich Syndrome som är en väldigt ovanlig blod- och immunbristsjukdom sjukdom. Jag vill inte avslöja för mycket av hans föreläsning men jag rekommenderar alla att gå och lyssna om ni får tillfälle.

Ta några minuter och kolla på denna länk "Jag har i alla fall fått vakna upp, en dag till." (Den öppnas i ett nytt fönster.)

Sösdala. Ge Blod

Sösdala. Ge Blod
Ge Blod. Sösdala


Ge Blod. Sösdala

Häromåret läste jag hans bok "Jag njuter så länge jag varar". Jag har nog aldrig läst en bok så snabbt som jag läste den. Sittandes i fotänden av min sons säng, med ena handen på min sovande son och grät jag hysteriskt. Jag grät av smärta i hjärtat för den unge pojken i boken och av tacksamhet för att mina barn är friska.

Besök gärna Eriks hemsida http://www.erikstahl.se/
Sösdala, Bok, Ge blod
Jag hade länge funderat på att man borde ge blod, men det blev inte mer än bara prat. Tills jag hade fått mina 2 barn. Då var det verkligen dags att ta sig i kragen och beställa tid hos blodcentralen. Alla vill vi att det ska finnas blod till våra nära och kära om olyckan är framme eller om vi behöver göra en rutinoperation. Blodet finns där bara om vi alla hjälps åt.
Röda blodkroppar i mikroskop.
Röd blodkropp i mikroskop (Foto kommer från geblod.nu)
Att ge blod är inte så obehagligt som det verkar. Nja när de sticker in nålen är det kanske inte så mysigt men det känns knappt. På ca 30 min har man lämnat blod, fått en liten present och fikat god fika. (Denna gång valde jag kampanjgåvan, en snygg väska, men man kan också välja presentkort på 50 kr.) Många arbetsgivare tillåter dessutom att man ger blod på arbetstid. (Detta inkluderar bl a anställda på Region Skåne och de som jobbar heltid på Hässleholms kommun. Kontakta personalavdelningen och fråga dem vad som gäller.) 



Lite svårt att fota sin egna påse.




37% av svenska folket har denna A RhD+

Är du mellan 18-60 år, frisk och inte är sjukligt rädd för nålar? Då bör du kontakta blodcentralen och kolla upp om du kan få ge blod. Du får till och med lämna blod fast du är rökare eller allergiker. Lathet att man inte orkar ta sig i kragen ringa/maila blodcentralen och är ingen ursäkt!