söndag 1 februari 2015

Kokta grisknorrar, potatis och senapssås

Nu riskerar denna blogg att klassas som en av de äckligaste på länge, men här kommer ett inlägg om grisknorrar som mat.

Kan man verkligen äta grisknorrar??? 
Ja varför inte. Man äter ju grisens rumpa, deras lever, deras svål, kotunga osv. Så varför skulle man inte kunna äta knorrarna?

Jag är uppväxt med en pappa som gillar kokt grisknorr och jag likaså. Därför passade jag på att bjuda på detta när min pappa kom ett litet kvällsbesök.

Grisknorrar kan man ibland fynda på ica till en väldigt billig peng. Förr var detta riktig fattigmansmat, men man ska ju försöka tänka hållbart och inte bara äta "lyxdelarna". Detta är något jag tycker man ska våga testa, men alla tänker olika.

Om man googlar "Recept grisknorrar" får man mest upp recept på senspsgrillgerade grisknorrar men det har jag aldrig smakat. Det jag tycker är "det riktiga" receptet på grisknorrar är: Grisknorrar, lagerblad, kryddpepparkorn, salt och vatten som kokas i 1,5-2 timmar. Skinnet ska lossna när man drar med en vanlig matkniv. I knorren finns nu ett väldigt mört gott kött. Tänk dig köttet när du gör dillkött. I kväll serverades grisknorrarna till potatis, senapssås och coleslaw.

Jätte gott enligt mig.

grisknorr,  grisknorrar, kokt grisknorr,  kokta grisknorrar, recept grisknorr, recept grisknorrar,