fredag 8 januari 2016

Ingen värme i huset, och en stjärngossestrut som faktiskt kom till användning

Just de där få dagarna som maken inte är hemma står man där i ett kallt hus och undrar: Ska jag ringa en rörmokare eller en elektriker? Men vi backar några timmar.

Torsdag. Dagen hade inte börjat så jätte smidigt. När vi vaknade var det 17 grader i huset. Min tanke var att det var kallt och blåsigt ute, och att självdraget i huset lyckats få värmen att smita ut. Under dagen snöade det ganska mycket (även om det enligt väderleksrapporten inte skulle snöa förrän under natten till fredagen och hela den dagen). Jag valde att använda lite flextid för att kunna köra till mitt föräldrahem och sedan hem medan det fortfarande var ljust. Kommer ut till bilen som ser ut som en jätte fluffig marshmallow.

Letar efter snöborsten/isskrapan....... ingenstans gick den att finna. Kollar igenom bilen efter något annat man kan ta bort den lätta fluffiga snön med. Reflexväst, varningstringel, filtar, kaffetermos (den är viktig), mobilladdare, stjärngossestrut! Äntligen kom stjärngossestruten till riktig nytta. :-) Den fungerade utmärkt att skrapa bort den lätta snön med. (Ny snöborste/isskrapa införskaffades på fredag morgon.)

Vägarna var ömsom moddiga och sliriga, ömsom glashala, och de där extra milen som jag skulle köra roade mig inte alls. Fem bilar stod och blinkade i vägkanterna lite här och där. I lite lagom takt kom vi hem ca när det började bli mörkt.

Skönt att vara hemma. Men vårt hem var svalt... nej kallt. Visst hade det varit lite svalt i huset senaste dagarna, men vi har bakat, lagat mat och stojat runt mycket så vi har fått upp värmen ganska bra. Men i torsdags eftermiddag var här riktigt kallt när vi kom hem. 16 grader. BrrrBarn behåll mössorna och koftorna på er. Sätt er i soffan under en filt så ska ni få dricka te medan jag försöker fixa värmen. Var börjar man?? Värmeljus tändes, ugnen sattes igång. Ner i pannrummet. Hmm, vad är felet? Cirkulationspumpen fungerar, men pannan visar att det inte är någon värme igång. Är det fel i något rör eller är det något med elen?? Har vårt värmesystem genom grundvattenvärme pajat?? (Vårt värmesystem är framtaget och installerat för 38 år sedan av Sösdalaföretaget Octopus Energi AB innan de började ta fram ispinnen.) Två timmars finurlande och funderande, oljepannan sätts igång (ett komplement till grundvattenvärmen om det skulle bli -25 grader), och ca tio minuter innan kvällens gäster kommer går jag ner i källaren och börjar titta på alla knappar, reglage och proppar. Mitt på väggen finns ett relä som visar sig ha utlösts. Knappen trycks in och grundvattenvärmen slås igång!! Värme!

Under natten väljer vi för säkerhets skull att sova i samma rum, för att bibehålla värmen om i fall att värmen skulle krångla igen. Vaknar upp fredag morgon till 17 grader. Lite frustrerad! Går ner i pannrummet igen, reläet har slagit till igen, jag sänker temperaturen en liten micromillimeter och klickar igång pannan igen. Snälla fungera! Sen dess har vi 23-24 grader i huset. Jaaa!! Vi har värme i huset igen. Nu kan det fortsätta snöa igen.