söndag 3 januari 2016

Mandelmusslor och mandelhjärtan

Ett av mina barndomsminnen gällande kakor vid juletid är mandelmusslor. Förutom att det är väldigt gott minns jag att det tog tid mala mandlarna och att kvarnen satt fast med en sugpropp på bänken. Hade man otur sa det <plopp> och kvarnen hade lossnat *haha*, kul så här i efterhand. Idag använder jag nötmalaren i mixern eller köper det färdigmalet.


Mandelmusslor
2 dl hela sötmandlar (125 gram) eller 2,5 dl mandelmjöl
(4-5 bittermandlar)
200 gram smör
1,5 dl socker
1 ägg
4 dl vetemjöl
  • Skålla, skala och mal mandeln, eller spara massor av tid och använd mandelmjöl istället.
  • Rör smöret och socker smidigt.
  • Tillsätt mandelmjölet, ägget och det mesta av vetemjölet.
  • Arbeta degen på bakbordet.
  • Forma degen till en rulle och låt degen vila kallt i minst 0,5 timme.
  • Smält under tiden lite smör, pensla mandelmusselformarna och sätt in dem i kylen.
  • Skär degen i bitar och tumma ut den i formarna. Ställ formarna på en plåt.
  • Grädda i 200 grader, mitt i ugnen i ca 8 minuter. (Stanna vid ugnen när de gräddas, det går fort från det att de är klara till att de är brända.)
  • Knacka försiktigt ut kakorna ur formarna direkt.
  • Serveras med en klick grädde och lite sylt.
Personligen gillar jag inte grädde och sylt så mycket så jag brukar tryck ut degen i ett pepparkakshjärta. Helt ljuvliga att doppa i nybryggt kaffe. + mandelhjärtan är enklare att stapla ner i en låda och frysa in.