torsdag 7 januari 2016

Ostfrallor

Att ha varma nybakade frallor är väldigt mysigt, men de är inte lätta att hinna få klara till frukost om man inte går upp jätte tidigt. Frallor gjorda på bakpulver är då ett bra alternativ.

Snabba ostfrallor, 12 st
Originalreceptet enligt Tidningenhembakat.se - Lindas bakskola

1 dl ost, riven (Jag använde vällagrad Västerbottenost)
1 msk bakpulver
1 tsk salt
1 dl granhamsmjöl
6 dl vetemjöl
100 g smör, rumsvarmt
3½ dl filmjölk (Jag hade bara naturell yoghurt hemma och de blev jätte bra ändå)

Garnering
ost, riven

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 250 grader. Riv osten grovt.
2. Blanda bakpulver, salt, grahamsmjöl, vetemjöl och ost i en bunke. (Jag använde mixern och blandade ihop degen på bara några sekunder) Tillsätt smöret och nyp ihop det ordentligt med mjölblandningen. Häll ner filmjölken och blanda ihop allt till en lite kladdig deg.
3. Dela degen i ca 12 bitar.
4. Forma runda bullar med mjölade händer. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem. (Jag tycker att bakpulverbullar lätt blir platta, därför la jag bullarna i vanliga bullformar i en muffinsform.)
5. Strö över riven ost på frallorna.
6. Grädda bröden mitt i ugnen i 10–13 min. Låt dem svalna på plåten