onsdag 6 januari 2016

Hemmagjord fågelmat

Små söta flingor börjar falla. Just nu är det -4,3 grader (det var -12 i natt) och soligt och vackert ute. Även om det bara är någon centimeter snö är barnen ute och leker. Pudersnön gör oss alla lite extra glada.

Några andra som är ute är alla de söta småfåglarna. Senaste veckorna har de varit mer ihärdiga att äta och så gör de vanligtvis lite innan det blir riktigt kallt.

Utanför köksfönstret har vi hängt upp fågelmat som de gärna äter. Efter min skafferirensning igår såg jag att vi hade ingredienser till att göra egen fågelmat åt dem.

Cocosfett, spannmål som jag plockade upp i somras efter att de hade skördat på en närliggande åker och lite flingsmulor. Cocosfettet smältes i en gryta, och spannmålet och flingorna blandades ned i fettet. Blandningen la jag bland annat i en gammal geléhallonask, och resten la jag i en bakform. Ner i frysen ca 30 minuter tills fettet stelnat. Fågelmaten lossnat enkelt från formen. Sen var det bara att knyta ett fint band om hjärtat och hänga upp det. Om man vill hänga upp det i ett nät kan man använda nätet som clementinerna brukar ligga i.


 

Jag har fått höra att det är lite pensionärs-varning när man sitter i sitt kök, dricker kaffe och njuter av att titta på småfåglarna. Istället för en varning tolkar jag det som en insikt. Det är inte de stora kostsamma upplevelserna som kanske händer 2-3 gånger i livet som är livet.
Livet är här och nu och jag har tänkt njuta av allt det lilla i vardagen. :-)