lördag 6 september 2014

Ekorundan

Sitter och äter två av de godaste bröden jag någonsin ätit. (Min 6åriga dotter har precis lyckats äta 5 mackor i ren och skär vilja.) Bröden är inköpta av brödlabbet under vårt besök på Källunda gård i Häglige nu på förmiddagen. Vi var där nu när det är Ekorundan. Förutom att det är mysigt att träffa trevliga personer så tror jag det är nyttigt för barnen att se vart maten kommer ifrån.

För mig är inte det viktiga att det finns en Krav-stämpel. Älgen i skogen har ju ingen stämpel på gumpen. Det viktiga är att djuren har det bra och att man använder så naturliga saker som möjligt när man odlar mat eller föder upp djur. Men jag måste erkänna att vi ibland slarvar och köpet "ful-kött" i affären.










"Ekorundan 6-7 september 2014

Första helgen i september öppnar vi gården för allmänheten under Ekorundan och bjuder in till spännande och lärorika aktiviteter. Åk på grissafari med traktor och vagn, se våra mobila grishus och klappa smågrisar. Ta med grep och hink ut på åkern och skörda din egen potatis. Följ med på någon av våra guidade turer i bigården och den nyanlagda köksträdgården där vi odlar grönsaker för självförsörjning och testar nygamla spannmålssorter.

Till försäljning finns vårt griskött, potatis, honung, grönsaker och surdegsbröd från Brödlabbet. Brödlabbet håller också i fikaservering med surdegsmackor, bullar och kakor. Beställ en köttlåda och hämta på lördagen eller söndagen.

Öppet 10-17 både lördag och söndag. Hjärtligt välkommen att besöka oss!"
http://www.kallunda.se/ekorundan-6-7-september-2014/



Brödlabbet
"Surdegsbageri som bakar ekologiska bröd i stenugn.
 
Hos Brödlabbet finner du smakrika surdegsbröd bakade av ekologiska råvaror i stenugn. Vi erbjuder också bakningskurser, gruppaktiviteter, provsmakningar och föreläsningar för både privatpersoner och företag. Välkommen att höra av dig om du vill boka eller få mer information.

Jag som bakar är Caroline Düringer, biologisk forskare, projektledare och passionerad hemmabagare sedan många år tillbaka. Nu har jag lämnat mitt jobb på läkemedelsföretag för att ägna mig åt bröd och bakning på heltid. För mig är bakning en fascinerande vetenskap och på Brödlabbet är kunskap är en av de viktigaste ingredienserna i brödet!"
 
 
Vill ni veta vilka fler gårdar som är med i Ekorundan kan ni klicka in på: http://www.ekobonden.se/