lördag 4 juli 2015

Gräset gömmer kopparna

Det enda negativa med att åka iväg på några dagars semester är att gräset hunnit växa så man knapp hittar kaffekoppen i gräset. Tidigt i idag på morgonen gick jag ut för att kolla om gräset var tillräckligt tort för att kunna klippas innan värmen slog på allt för mycket. Men den idén kunde jag glömma. Min förhoppning är att gräsklippningen kan klaras av ikväll. (Åh vad vi drömmer om en gräsklipparrobot.)

Idag har det varit ganska varmt här i Sösdala (28 grader nu kl 18:30). För att skydda barnen mot den värsta solen var vi inomhus vid lunchtid och kollade på en film (jag sorterade papper på kontoret) och nu när vi är ute har vi solskyddsfaktor 50 på oss. Vi har ganska ljud hy så vi måste vara lite försiktiga.
 
Det är så härligt att kunna sitta utomhus och skriva medans barnen tjuter av glädje i lilla poolen. Poolen är inte djup (sitter barnen i den når vattnet dem lite högre än till naveln) men den svalkar. Vi vuxna låter inte barnen vara i poolen en enda sekund utan att vi är kloss intill. Lite hönsigt kanske men olycka kan hända så fort och jag har mycket respekt för vatten.
 
Något annat som också hunnit växa och mogna under semestern är smultronen, smulbären och jordgubbarna. Tittar man uppifrån ser det inte så mycket ut men lyfter man på bladen ser man dessa smaragdröda godbitarna. kanske dags att gallra lite.