söndag 8 februari 2015

Gluten- och mjölkproteinfritt barnkalas

När minstingen nu fyllde 5 år och det var dags för första barnkalaset. Jag kände lite panik över två saker:
1 Hela avdelningen på förskolan var bjudna (+ 2 barn till), så hur skulle vi få plats i vårt lilla hus??
(Men jag vill absolut bjuda alla, mitt hjärta krossas av vetskapen att några barn kanske aldrig blir bjudna)
2 Ett av barnen var glutenintollerant.

Glutenfritt, laktosfritt, mjölkproteinfritt, barnkalasEtt annat barn var mjölkprotein- intollerant och det kände jag att jag hade pejl på, men gluten....

Många säger att det är upp till föräldrarna att ta med sig egen fika till barnen som har olika allergier, men det är så tråkigt att alla barnen utom ett äter samma kakor. I vårt hus vill jag att alla ska kunna känna sig välkomna vare sig de är laktosintolleranta, om de inte äter fläskkött, de som inte äter kött alls, de som utesluter socker osv. Alla ska vara välkomna och ingen ska känna sig utstött.

Så det var bara att börja fundera. Vilka kakor var naturligt glutenfria? Vilket godis var glutenfritt? Varför är innehållsförteckningar kilometerlånga och varför står det inte på begriplig svenska? Jag har turen att jobba med 3 härliga kvinnor som av naturliga skäl är jätte duktiga så sånt här, och de fick flera foton med innehållsförteckningar överskickade för granskning.

Tårtan var inget problem, jag gjorde en hallonmoussetårta Hallonmousse på chokladbottentårta, den smakar jätte gott om man byter ut till glutenfritt mjöl och helt mjölkfritt smör och grädde.

Chokladbollar gjorda på rent havre (inte havregryn) och margarin från Carlsham mejeri.

Glutenfriahyllan i affären var också bra. Där hittade jag en kakmix till chokladmuffins. De bakade jag i minimuffinsformar. Jag äter hellre två små än en halv jättestor.

Kokostoppar. Varför gör man inte dessa oftare? Enkla att göra och goda.

Ostbågar. Jag kommer inte riktigt ihåg vilken sort men en av de vanliga sortera var ok att äta fast man inte tålde mjölkprotein.

Marängmaskar. Helt vanlig marängsmet som jag färgade lite och spritsade ut till pinna. De glömde jag framme över natten.... mindre smart om man vill ha krispiga maränger. Nu blev de till sega maränger (maskar) och det var en hit hos barnen.
Glutenfritt, laktosfritt, mjölkproteinfritt, barnkalas
 
I godispåsarna la jag fruktstänger från Castus, någon form av vingummigodis gjorda bara på naturliga ämnen, en frukt (ja jag vet frukt i godispåsen är nästan förbjudet), marshmallows (vissa sorter är glutenfria, andra är inte det), polkagriskäppar, små askar från Frugi som innehåller russin, torkade aprikoser och äpplen.
 
Så efter lite funderande och granskande så fungerade detta alldeles utmärkt. Härligt!