söndag 14 september 2014

Äppelsaft och rosa mos

Det är inte bara vi människor som gillar äpplen. Bålgetingarna älskar dem och glufsar i sig flera stycken per dag så igår kväll blev det till att plocka ner de flesta äpplena.

Äppelplockare på långt skaft är guld värt så man slipper klättra för högt på stegen. Och så håller man ett avstånd till bålgetingarna som inte blir jätte glada när man plockar "deras" äpplen.

2 kg äpplen som tvättades och kärnades ur.
5 dl strösocker
1,5 liter vatten
Kokas samman tills äpplena blir riktigt mosiga 
 Moset silades genom en fuktig handduk
 När saften hade runnit av ordentligt råkade jag smaka lite på moset... och det var jätte gott. Hmm äppelmos så långt hade jag inte funderat. Jag skulle ju bara göra saft. Men det var för gott för att bara slänga. Eftersom jag hade kokat äpplena med skalet på var jag tvungen att pressa igenom moset i en finmaskig metallsil. Då flera av äpplena hade riktigt rött skal blev moset rosa. Jätte gulligt.
Totalt blev det 2 liter saft och ca 5-6 dl mos.