söndag 14 september 2014

Djurens eftermiddag

Denna eftermiddag har varit djurens eftermiddag känns det som.

Hela familjen var ute i det underbara vädret. Klippt gräs, rensat, skördat, beskurit mm när vi såg att kattungen Skalman på något vis lyckats ta sig upp och förbi alla hinder och kommit ut. Först förskräckt sen var han hellycklig. Hans mamma Fluffis höll hela tiden koll på vad han gjorde och satte gränser. Hon är en jätte bra mamma.

Fluffis var ganska trött när Skalman väl gick in efter att ha upptäckt världen utanför "barnkammaren"

Helt plötsligt får vi se söta kon 3408 stå med halva kroppen utanför hagen mumsandes på klöver. Är hon inte lite väl bortskämd? Hon får en massa fallfrukt och vattenskott från fruktträden men ändå valde hon att ignorera stängslet och för att ta det hon ville ha. Vi motade in henne flera gånger men 2 min senare har hon klivit över elstängslet med båda frambenen. Hon såg verkligen glad ut. Vid noggrannare granskning av gräset har denna lilla ko spatserat många gånger tidigare. Hon är en liten spjuver. (Det är åtgärdat för att hon ska stanna i hagen nu)
Mmmm klöver är så gott att man trotsar elen.
Några meter från en lyckligt skuttande kattunge ligger där en stor huggorm. Usch usch usch jag vill inte ha ormar i vår trädgård. Ormen är förflyttad och ska minsann inte finnas i närheten av varken mina barn eller djuren. Jag har inte sett en levande huggorm sen jag var liten så de är inte så vanliga som tur är.