onsdag 24 september 2014

Några torra frallor

Total idétorka när jag skulle förbereda kvällsmaten igår. Vi hade köttfärs i kylen och på köksbänken låg en påse med halvtorra frallor. Köttfärs, lök och kryddor stektes. Frallorna gröptes ur och fylldes med köttfärssåsen och toppades med ost. Locken smörades. In i ugnen på 200 grader tills osten smällt.
 
 
Så vad gör man med innanmätet i frallorna? Jo det sparades och idag stekte vi köttfärs (igen), lök, curry och chilli. Sen i med brödsmulorna och mjölk. Allt fick gosa till sig. Jätte gott.
 
 
 
Att ha bröd i var inget jag ens tänkte på att man kunde ha förrän jag en dag åkte tåget hem. En man som satt på andra sidan gången och åt något som luktade ljuvligt. Givetvis kunde jag inte bara sitta där och fundera över maten så jag frågade helt enkelt vad det var han åt som luktade så gott. Han blev lite snopen men glad över frågan. Han försökte förklara vad som var i maten men det var lite svårt för det var hans fru som hade gjort det och det var pakistanska kryddor i som inte hade något svenskt namn. Så i stället frågade han om jag ville smaka. Vad svarar man på en sån fråga?... Givetvis svarade jag ja. Han varnade mig för att det var starkt .. hualigen vad starkt det var... men så härligt gott.