lördag 10 oktober 2015

Skogsbärskuber

Idag hade jag med mig några tärningsstora skogsbärs-kuber på en utflykt. Härligt när vänner och deras barn vågar ta en liten tugga även om det inte är klassiska bakverk. 

Originalreceptet hittade jag i boken "Smarta sötsaker utan socker, gluten och mjölk" av Ulrika Hoffer.

Skogsbärskuber
Botten:
3 dl mandel
1 dl torkade aprikoser
1 dl kärnfria dadlar
1 tsk kokosolja
2 tsk malen kardemumma

Mixas ihop till en deg.
Tryck ut degen hårt i en form. Det underlättas om man använder bakplåtspapper.

Fyllning:
5 dl skogsbär
5 dl naturella cashewnötter
3-4 msk honung (detta glömde jag, så mina blev lite småsyrliga)

Mixa ihop fyllningen.
Tryck ut den över botten.
Ställ in den i frysen över natten.
Skär till tärningar, eller hur stora bitar ni vill ha, medan den fortfarande är frusen.