fredag 3 mars 2017

Japansk cheesecake med en tvist

Jag såg en recept häromdagen på en japansk cheesecake. Den såg så fluffig och lite svampig ut att jag var tvungen att testa. (Ännu bättre hade den nog blivit om jag hade gjort rätt :-) )

Japansk cheesecake
100 gram smör
100 gram philadelphiaost
1,1 dl mjölk
4 msk mjöl
4 msk potatismjöl
13 äggvitor
1,5 dl strösocker

* Smält samman smör, philadelphiaost och mjölk i en gryta. Låt svalna något.
* Sikta ned mjöl och potatismjöl. Rör om.
* Rör ned blandningen i de lätt uppvispade äggulorna.
* Vispa äggvitor och strösocker hårt.
* Rör samman alla ingredienserna försiktigt.
* Häll smeten i en ganska stor rund form med avtagbara kanter.
* Ställ kakformen på en plåt med vatten. Grädda i 150 grader ca 50 minuter. 

Nu när jag läser receptet igen och försöker omvandla det till svenska mått, inser jag att jag nog råkade ta i för mycket mjöl och potatismjöl, för lite socker och att jag hade inne den i ugnen alldeles för lite. Så typiskt. Det kan ju förklara varför jag tyckte den mest smakade omelett. Eftersom vi lyckade göra fel tog vi den och på ett lager sylt i mitten på cheesecaken. Nu blev den godare. Nästa gång ska jag följa receptet.