torsdag 24 december 2015

Suckar, pepparkaksdeg och tårar

"Mamma jag vill bara hoppa in i julgranen så mysig är den"
Kl 5:55 på julaftonsmorgon hör jag hur dottern sitter i soffan utanför vårt sovrum, suckar och gör klickande ljud för att "råka" väcka oss. Antingen kan man bli sur för att man bara fått sova 6 timmar eller kan man se det från barnens synvinkel. Det är JULAFTON!!, och det pirrar i hela kroppen.

Frustrationen är ganska hög att man inte får öppna julklapparna direkt. Och vem är det lite större paketet till??

Sockerlyktor pysslas.
I och med avsaknaden från snö får man göra inomhus-snölyktor av sockerbitar.

Pepparkaksdegen åkte fram. Först blev det stjärnor, granar och hjärtan, sen släppte fantasin lite och nu börjar de göra avtryck av sina händer och skär ut figurer på fri hand. Man kan ju egentligen göra allt med pepparkaksdag.

Det viktiga idag är inte att allt ska vara perfekt och klart. Det viktiga är att vi har varandra och att vi är tacksamma för det vi har.

Som kristen firar jag även julen för att Jesus föddes. Han är min klippa. Han älskar dig och mig precis som vi är.

Igår chattades det med D, och jag grät. Att diskutera orosanmälan för att man tror att barn far illa är jobbigt. Vad är barnets bästa? Även om det är jobbigt att vara förälder, hur kan man prioritera bort sina barn? Hur kan man blockera att man skadar sina barn med sitt beteende?

Ta hand om er i jul och försök att ta några minuter extra för att visa dina närmsta att du tycker om dem.