lördag 26 december 2015

Hemmagjord After Eight Tryffel

När A fyller år brukar det bli det oftast bli choklad, några rejäla jaktstrumpor eller presentkort på Holmgrens. Fast ärligt talat hur många strumpor kan man ha på sig när man jagar vildsvin om nätterna?

I år fick A en låda med lite låda med hemmagjord After Eight-tryffel och blandat marinerat, torkat kött från Wahlqvists och korvar från Sjunkaröd. Visst är det lite coolt att man kan köpa krokodilkött, strutskött, boaormskött, björnkött, älgkött, hjortkött, vildsvinskött i vår lilla kommun.

Hur man marinerar och torkar vildsvinskött kan jag inte ge tips om men hur man gör After Eight Tryffel kan jag dela med mig av.


After Eight tryffel
Det blir ca 30-40 st. (Jag valde att göra dem i storleken som en spelkula. Puttekula i storlek etta enligt min 7åring). 

1 dl vispgrädde
10 After Eight-plattor
200 gram 75%ig mörk choklad
2 tsk smör
Florsocker
  • Hacka chokladen ganska fint, dela gärna After Eight-plattorna, lägg det i en djup tallrik. Klicka i smöret.
  • Värm upp vispgrädden så den precis börjar koka.
  • Häll den varma grädden i den djupa tallriken med chokladen och smöret.
  • Rör samman allt.
  • Om chokladen är tillräckligt finhackad ska den lyckas smälta av gräddens värme. Gör den inte det lägg in det i micron 5-10 sekunder.
  • Ställ det i kylen (eller frysen om du har bråttom) så den stelnar ordentligt.
  • Ta en tesked och skrapa smeter och forma till kulor.
  • Rulla kulorna i florsocker.
  • Förvara dem i en burk i kylen. 
Vill man lägga dem i en form och skära ut dem kan man följa recepter på ica.se Minttryffel