söndag 6 december 2015

Hallonbiskvier med vit choklad

I fredags blev jag bjuden på goda biskvier med hallonsmörkräm och vit choklad. Jag lovade att få fram receptet. Receptet hon hade använt kom från @karin.svenssons Följ gärna Karin Svensson på instagram.

"Biskvier med hallon och vitchoklad
Botten:
250 g mandelmassa
1 1/5 dl socker
2 st äggvitor

Smörkräm:
500 g smör
3 dl florsocker
4 tsk vaniljsocker
4 äggulor
200 g frysta hallon

Garnering:
600-800 g vit choklad
Några droppar rapsolja

Gör så här:
Blanda mandelmassa och socker i en mixer och ha i lite av äggvitan i taget tills det blir en krämig smet. Spritsa ut smeten på bakplåtspapper, lika stora som du vill ha dem. Sätt in i ugnen på 170 grader i 15 min. Låt svalna.

Koka upp hallonen och sila bort kärnorna och försök tryck ut all vätska ur hallonen. Låt svalna. Blanda smör, florsocker, vaniljsocker, äggulor och hallonsaften till en slät smet och ställ i kylen i 30 min. Bred ut smeten på bottnarna med en kniv för att få den spretiga formen. Ställ in i kylen i 30 min.

Smält den vita chokladen i ett vattenbad och ha i några droppar rapsolja. Låt den vita chokladen svalna innan du börjar doppa biskvierna, låt stelna."

Tack A för att du kämpade in på småtimmarna för att vi skulle få avnjuta dessa goda biskvier.