söndag 12 februari 2017

Gahkku - stekt tunnbröd

Gahkku (glödkaka) är något som dykt upp i mina sociala flöden senaste tiden. Detta beror på att den 6 februari var det samernas nationaldag. Gahkku ett samiskt tunnbröd som man steker i sin gjutjärnspanna på spisen eller direkt på elden.

Gahkku (ca 10 st) PDF Baka gahkku - Samer.se

50 gram smör
5 dl vatten
50 gram jäst
1 dl sirap
1 tsk salt
ca 11 dl vetemjöl (jag bytte ut 1,5 mot rågsikt)

* Smält smör i en kastrull.
* Blanda i vattnet. (Om man använder vatten blir brödet lite mer segt, men man kan byta ut mot mjölk om man vill.) Se till att vätskan är 37 grader.
* Smula jästen i en bunke. Häll på den 37 gradiga vätskan och rör till jästen löst sig.
* Blanda i salt, sirap och eventuellt rågsikten.
* Bland i vetemjöl tills degen inte klibbar längre.
* Låt jäsa ca 40 minuter.
* Dela degen i 10 delar. Kavla ut degen till tunna kakor.
* Hetta upp stekpannan (eller se till att elden har ordentligt med glöd).
* Pricka de tunna kakorna med en gaffel och grädda dem i den heta pannan.
* Låt brödet få färg på båda sidorna.
* Ät medan de är varma med lite smör på.


Mums, tyckte hela familjen.

Jag måste erkänna att jag tyvärr har väldigt lite kunskap om urfolken i Sverige. Om samer vet jag nästan bara att de är väldigt händiga inom trä och textilslöjd, har ett vackert språk, och många gånger lever av renskötsel. Vill man veta lite mer om samerna kan man gå in på http://www.samer.se/.