söndag 9 augusti 2015

Gratis kaffe, sommarblommor och skjutdörrar

I helgen åkte vi 1½ timme upp till en söt liten by i Småland Aet i IKEA.

Innan kalaset behövde vi verkligen sträcka på benen, så vi svängde inom Lanthandeln i byn. Förutom att det var en liten lanthandel fanns där även en cafédel. Familjen delade på en stor kärleksmums och vi beställde vars en dricka. Expediten knappade in 1 kärleksmums, 1 blåbärsdricka, 1 chokladmjölk... "Glöm inte kaffet" påminde jag. Morgonkaffet här hemma hade råkat bli otroligt blaskigt och nu kände jag min nästan lite desperat efter en god kopp kaffe. Expediten log och svarade "Kaffet är ju gratis".

Vilken fenomenal idé. Här satt jag nu i ett litet café i en by jag inte kände till så mycket, omgiven av reklambroschyrer, en utställning av små hus av kartong, konstverk gjorda av fd skedar, fotoutställning, gratis internetuppkoppling, och en söt välfylld bokhylla där det stod "Ta en, lämna en". Ett jätte bra sätt att få människor att stanna till
i byn och få dem att bli lite informerade av vad som händer i trakterna.

Förutom ett härligt kalas med härlig mat, mycket prat med syskon, bus med syskonbarn och kattungekel så fanns det två saker som var nytt. Sommarblommor. Visst blir man bara så glad av att se alla de härliga färgerna. Vi måste plantera mer blommor här hemma. Det andra som var nytt för mig var de mest vackra skjutdörrar jag sett. Tre lite ruffa dörrar monterade på en skena. Ni får se en liten glimt av hur de ser ut. Foto gör sig aldrig så bra som verkligheten.