måndag 22 maj 2017

Sösdaladagen - Amigoshow, guldstövlar och rök

Sösdaladagen 2017, vilken härlig dag! För några månader sedan var det osäkert om Sösdala Alliansen ens skulle vara kvar som förening. De drar ett stort lass. Vi är alla så tacksamma för att där fanns tillräckligt med folk som var villiga att engagera sig så Alliansen får leva kvar ett tag till. Jag har alltid tyckt att Sösdaladagen varit jätte trevlig men den verkar bli bättre och bättre för varje gång.

I Esplanadparken var full av aktiviteter och föreningarnas fanor, och hela Bankgatan var full med knallar, skolklasser och föreningar. Dessutom premiäröppnade Cafe Home Sösdala sitt café denna dag. Vi provade på allt, vi dribblade fotboll, släckte elden hos brandkåren, hoppade i hopptornen, kastade stövlar, köpte godis och surdegsbröd, fick ansiktet målat och dansade till musiken (till barnens stora skräck).

Brandförsvaret hade (förutom sin brandbil och en övningscontainer) med sig ett rökdykartält. Såå coolt. Men det tyckte jag var lite läskigt så det testade inte jag.

Fritids LillKlas börjar bli kända för att de har spex på gång under Sösdaladagarna, och så även i år. Utrustade med skyddshjälmar och silverstövlar ledde fritidspersonalen den exotiska tävlingen stövelkastning. Sötaste synen under marknaden var när barnen i F-klassen gick runt med korgar fulla av kakor och massor av ballonger fästa vid sig.

Stora satsningen i år var att Peter Rylander var konferencier. (Originalprogramledaren för SVTs Amigo.) Vilken härlig man! Peter drog igång alla barn, fick dem att skratta och springa som galningar i parken. Han fick dem att känna sig som stjärnor samtidigt som han bakade in värdegrunder och vårt ansvar som föräldrar.

Något annat som var nytt för i år var att det i parken även fanns en mobil hörslinga. D.v.s. alla med nedsatt hörsel kunde koppla upp sig på via sin hörapparat och faktiskt höra allt som sades på scenen. (Ja jag vet att jag är lite partisk men jag tycker verkligen att detta var bra.)

Mitt betyg av Sösdaladagen 2017 var 5 av 5 möjliga. Jag hade inte tråkigt en enda minut.

Barnens betyg? Vi kan summera det så här: Nioåringen hade stora argument mot att vi skulle vara på Sösdaladagen hela dagen. På kvällen när vi kom hem frågade jag om de hade haft det bra ändå fast vi var där hela dagen. Svaret blev "Jag hade jätte, jätte, jätte, jätte....... x 20.... jätte roligt!" Det tycker jag är ett väldigt bra betyg.




 
Sösdala Alliansens Kent Rosquist
presenterade årets invigningstalare.

Joachim Fors invigde Sösdaladagen


Sösdala Alliansens nye ordförande Nona Hedström

Kören Kanonkanvi

Kören Kanonkanvi
 
Modevisning med Ateljé Viktoria

Trollkarlen Kjell Anehall

Trots att barnen höll ordentligt i tråden var ringen plötsligt loss.
 
Kjell Anehall får Boris att med några matematiska formler avslöja hur ofta han är sugen på choklad och hur gammal han är.

Gammal som ung samlades för att se trollerierna.

Elias Lind är en pojke som trots sin unga ålder är jätte duktig på att spela dragspel.
 
Peter Rylander var årets konferencier.
 
Även de blyga barnen hoppade och dansade på Amigoshowen.

Alla barnen fick vara stjärnor


Godisregn!
 



 


 











 Ljudet anordnades av Mattias på Ljud och Ljus Kontakten Sösdala.
I parken fanns även en hörslinga så att även de med hörapparat kunde höra allt som sades från scenen.