fredag 18 september 2015

Plommonsaft, marmelad och paj

För någon vecka sedan skördade vi plommonen på eena trädet.  Av detta blev det...

Plommonsaft
1 kg plommon
6 dl vatten
4 dl socker

  1. Skölj plommonen. Dela dem på mitten och avlägsna kärnorna. Skär fruktköttet i mindre bitar.
  2. Koka upp plommonen tillsammans med vattnet i en kastrull. Låt koka cirka 30 minuter eller tills plommonbitarna kokat sönder.
  3. Sila saften genom en silduk eller en tunn kökshandduk du lagt i ett durkslag. Låt rinna av i cirka 30 minuter.
  4. Häll tillbaka saften i kastrullen igen och tillsätt sockret. Koka upp och låt koka i några minuter.
  5. Avlägsna det skum som eventuellt har bildats på ytan med en hålslev. Låt saften svalna lite och häll sedan upp den på väl rengjorda, varma flaskor. Förvara i kylen.
  6. Späd saften med vatten till önskad koncentration när den ska serveras.

Plommonmarmelad
Jag googlade efter ett bra recept på plommonmarmelad men fick då upp ett där det stod:                                  

  • 1 1/2 kg plommon
  • 1/2 dl vatten
  • ca 1 1/2 kg strösocker
  • pressad saft av 1 citron
  • 3 1/2 tsk fruktpektinpulver                                   
  • 1/2 dl strösocker Det ska alltså vara mer socker än plommon i plommonmarmelad!?!? Nej detta vägrar jag! Plommon i sig är väldigt söta. Då får väl hållbarheten vara lite kortare. Så mitt recept blev istället:
  • 1 kg plommon
  • 1/2 dl vatten
  • ca 1 1/2 kg 2 dl strösocker
  • pressad saft av 1 citron
  • 3 1/2 tsk fruktpektinpulver                                   
  • 1/2 dl strösocker
  • Plommonen kärnades ut och delades till mindre bitar, kokades i ca 10 min, i med sockret, koka 5 minuter till. Hälldes upp på varma rengjorda burkar.


    Plommonpaj

    Pajskal150 g smör
    1 dl socker
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver

    * Smällt smöret och blanda ihop alla ingredienserna till pajskalet i en bunke.
    * Tryck ut degen i en pajform.
    * Förgrädda i ca 10 min mitt i ugnen på 200 grader.


    Fyllning:
    Ca 10 plommon
    200 gram mandelmassa

    75 g rumsvarmt smör
    2 stora ägg
    1 1/2 msk vetemjöl
    1 tsk vaniljsocker

    * Dela och kärna ut plommonen.
    * Riv mandelmassan och rör den med smöret* Tillsätt ett ägg i taget under omrörning.
    * Blanda ner mjölet och vaniljsockret.
    * Bred ut mandelsmeten i pajskalet.
    * Tryck ner de delade plommonen i fyllningen.
    *
    Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter. (Här råkade jag vara lite okoncentrerad så pajen blev väldigt "välgräddad")