torsdag 9 april 2015

Jag orkar inte vara uppkopplad alltid. Orkar du?

Facebook, instagram, twitter, snapchat, sms, mail mm. Mobiler plingar, ploppar, vibrerar och visslar överallt. Folk till och med pillar på mobilen medan man sitter på möte och det tycker jag är otroligt respektlösa mot de andra.

Svarar jag inte inom 30 minuter försöker folk nå mig via ett av de andra medierna. "Varför svarar du inte?"

Jag har en mobil som inte har så mycket strålning, vilket är bra för kroppen men det gör även att jag ibland inte kan ta emot samtal på vissa platser. Men måste jag verkligen alltid vara nåbar? Jag tycker inte det och min kropp säger också nej.

Även vetenskapen säger att det inte är bra.
Det finns en uppsjö av artiklar om detta. Bl a:
Skadligt att ständigt vara uppkopplad
Mobilfixerade föräldrar gör barn deppiga
Koppla ner och koppla av - bästa tipsen för att undvika mobilstress
Uppkopplad kan få svårt med sömnen
Rapport: Alltid uppkopplad - Aldrig avkopplad

När jag första gången loggade in på facebook var jag mammaledig. Bland mina facebookvänner fanns de närmsta i min familj, nära vänner och gamla vänner som flyttat långt härifrån. Efter gymnasiet spreds många av mina vänner ut över stora delar av världen och det blev då svårt att hålla kontakten. Då blev facebook en fantastiskt bra sak. Vi delade lite allt möjligt. Tankar och idéer. Glädjeämnen och sorger. Vi stärkte våra vänskapsband.

Facebook är egentligen en trevlig idé men i dagsläget verkar huvuddelen ha slutat att dela vardagssaker och istället delas tester som "vilket sagoväsen är du?", bra/mindre bra artiklar, dagens visdomsord mm. Trevligt kanske men då kan jag lika gärna köpa en vanlig tidning. Några av mina vänner delar underbara bilder och jätte bra inlägg .... men de försvinner i mängden av allt annat tjoffs som delas.

(Det finns så enormt mycket skit som folk delar som "sanningar". Hallå, vart tog källkritiken vägen? Sånt som många aldrig hade sagt till varandra öga mot öga säger de rakt ut på nätet. Och detta görs av vuxna människor som ska vara förebilder till våra ungdomar. Ungdomstiden är otroligt tuff ändå och jag tror att våra sociala medier till stor del faktiskt är ohälsosam för tonåringar och även för vissa like-jagande vuxna.)

Jag har aktivt valt att avinstallera Facebook-appen i min mobil och loggar in max 2 gånger i månaden om det inte är något speciellt. Jag vill inte ha alla ploppar, allt plingande och gillande. Om man jobbar med något, mobilen plingar till och man bara snabbkollar vad det var, så tar det 20-25 minuter innan du är tillbaka på den fokusnivån du var på innan plinget. 20-25 minuter!! Forskaren får Tilde att stänga av telefonen

Om du tycker att de sociala medierna är bra och givande för dig är det helt ok. Men jag har valt bort att ständigt vara uppkopplad. Om jag är på mitt jobb svarar jag inte på samtal eller sms om jag inte har paus. (Om dottern eller maken ringer svarar jag givetvis eftersom det då är något viktigt.) Om jag umgås med mina vänner vill jag ha fokusen på dem och inte på min mobil.  Jag bloggar bara när jag känner för det och det får inte inkräkta på min tid med familjen, det är därför vissa inlägg kommer sent på kvällen, ett par dagar sent eller är schemalagda senare. När familjen är ute i skogen och utforskar är mobilen med som säkerhet men på ljudlös. Jag vill inte, och orkar inte, vara nåbar alltid. Orkar verkligen du?