måndag 11 september 2017

De stal mitt foto - RESPEKTLÖST

Blev uppringd av en reporter från lokaltidningen Frilagt i fredags kväll och fick därigenom informationen att någon bild från min blogg blivit använd på en falsk sida. Nu har jag ju mest bilder på kakor jag bakat och på den underbara naturen som finns i våra trakter så jag blev inte jätte orolig, (värre hade det varit om jag hade lagt ut lättklädda bilder).

Ett av fotona de tog var en bild på Hovdala slott, sett från köksträdgården, i inlägget Hovdala slott. Fotot tog jag kl 13:07 den 3e augusti 2014 när vi var på Glöttadá på Hovdala.
Jag har inte vattenstämplat alla mina foton (vilket man kanske borde) så då kanske man borde skylla sig själv??? Fast... det är ju lite som att säga att det är ok att ta min cykel om jag glömmer att låsa den. Nej det är inte ok att ta något som inte är ens eget, inte ens att ta andras bilder på nätet och framför allt inte utan att ange källa.

Personen som har stulit mitt foto måste jag nog anse som en lite sorglig person som inte fått en uppfostran på vad som är rätt och fel. 

Ska jag se detta med någon form av positiv vinkel så är det:
1 någon har lyckats hitta in hit på bloggen.
2 någon tyckte att min bild var så pass bra att de ville stjäla den, och dessutom använda den till en sida som skulle verka seriös. Det ger ju bilden ett ganska bra betyg.

Skämt åsido, det är inte ok att "låna" (d.v.s. stjäla) bilder utan att få ett ok från fotografen först, vare sig på bloggar, via bildsök på Google, eller att ladda ner från Facebook. Skärpning!