torsdag 4 augusti 2016

Semester - en tid för återhämtning... eller?

När jag lämnade barnen på fritids häromdagen såg jag två barn som inte varit där på ett tag så jag frågade:
"Hej, är ni tillbaka från semestern?"
A: "Vi har inte haft semester"
Jag, lite förvånat: "Nähe."
A: "Vi har bara varit hemma..."
Jag: "Ja men då har ni ju haft semester. Man behöver inte åka iväg för att ha semester".


Jag känner de här barnen. A:s ansiktsuttryck visade en stor besvikelse över att de inte hade så mycket bra och roligt att berätta från deras ledighet.

När jag åker därifrån knyter det sig lite i magen. Tiden efter sommarlovet börjar alla barn jämnföra vart de varit. Måste semester verkligen innebära att man reser iväg till Lalandia, Legoland eller Grekland?? Och framför allt att man har spenderat hutlöst med pengar? 

Jag minns hur det var när man kom tillbaka från sommarlovet. "Rita vad ni gjort i sommar". Några ritade Disneyland, några sommarstugan, poolen vid semesterorten och alla hade badat i havet tills de storknade. Min pappa som hade högsäsong på sitt jobb under sommarmånaderna tvingades jobba och min mamma hade inte körkort, jag var ett av de barnen som inte tyckte om att rita vad sommaren innehöll. Inte det att jag tyckte att jag haft en dålig sommar utan på grund av att alla andra verkade ha varit överallt... och för att jag visste att man skulle få några "lusig" kommentar från vissa av klasskamraterna.

Dagen därinnan hade vår familj en riktig lyxdag.
Barnen fick sova länge, badade i poolen ett par gånger (poolen som är inköpt för 300 kr på rea). De åt glass i solen. Låg i hängmattan, läste böcker och spelade lite på mobilen. Vi myste, lekte och bara tog det lugnt. Satt i gräsmattan och pratade. Kvällsmackan intogs i ljummen sommarkväll på altanen tillsammans med härliga gäster.

Det är väl det som är semester? Att fylla på med energi. Att få umgås.

Jag tror inte att man måste ha ett miljöombyte i form av utlandssemester eller veckor i sommarstuga. Har man dessutom gått på niten "res nu betala i höst" har man verkligen något att oroa sig för. Jag tror man behöver varva ner. Allt i omgivningen är stressigt nog. 

Våga njut av ledigheten och vila. Gör det du tycker är avkopplande. Låt tvätten bunkra upp sig i högar (så har vi det här hemma just nu :-) ). Sitt i trädgården och drick en kopp kaffe. Läs en bok. Samla kraft. Ha en underbar semester.